28 dagliga tankar för att varva ned och må bättre

 

1. Skippa snabbduschen och ta ett 30 minuter långt bad. Ett bad får musklerna att slappna av och lugnar ditt sinne. Eventuellt ta en lång, varm dusch och unna dig SPA-produkter.

 

2. I stället för att hälla i dig morgonkaffet kan du dricka en kopp ekologiskt te och se till att njuta av varje droppe. Det hjälper dig att varva ned och påminner dig om livets enkla nöjen.

 

3. Välj den längsta kön i mataffären. Ta något som brukar irritera dig och förvandla det till ett tillfälle att vara ensam med dina tankar medan du väntar.

 

4. Implementera telefonfria tider och zoner. Prova att lämna telefonen hemma när du tar en promenad eller att stänga av den i minst en timme varje kväll. Det befriar dig från känslan att ständigt vara ”tillgänglig och ansluten” och ger dig sinnesro.

 

5. Ta den långa vägen hem. Välj en buss som tar en längre väg, eller cykla eller gå i stället för att ta bilen. Det hjälper dig att inse att livet handlar mer om resan än om målet.

 

6. Avsätt lite tid i kalendern för att göra ingenting. Det ger din kropp och ditt sinne tid att återhämta sig. Andas.

 

7. Ha en buffert. Se över dina dagliga sysslor och planera in 5 minuter mer än vad det brukar ta att slutföra dem. Det ger dig lite välbehövligt andrum.

 

8. Börja morgonen med en yogaövning. Yoga stimulerar blodcirkulationen, får musklerna att vakna och förbereder dig mentalt för resten av dagen.

 

9. Sluta skumma igenom saker du läser på internet och upptäck ”slow reading” – konsten att läsa långsamt.

 

10. Var närvarande hos människorna i ditt liv.

 

11. Lär dig att säga nej ibland. Jag vet att det är svårt, men fördelarna är stora. Sluta känna dig tvungen att tacka ja till saker du inte vill göra.

 

12. Skapa en meditationsritual med levande ljus. Meditation med levande ljus är ett enkelt sätt att meditera, särskilt för nybörjare. Att göra det varje kväll hjälper dig att fokusera och koppla av.

 

13. Lär dig att göra en sak i taget i stället för flera. Du kanske tror att du får mer gjort när du sysslar med fem olika saker samtidigt, men i själva verket ökar risken för att det blir fel. I slutänden kan det innebära att du måste lägga mer tid på att rätta till felen.

 

14. Ät långsamt.

 

15. Skapa en halvtimmes tystnadsrutin hemma. Du behöver inte boka en hel vecka på ett läger med talförbud för att dra nytta av tystnaden. Börja med 30 minuters tystnad i hemmet varje kväll och njut av den lugnande känslan.

 

16. Instifta några sömnritualer. Se till att du får dina timmar. Sömn är viktigare än man tror.

 

17. Använd dina skärmar i en visualiseringsövning. Innan du hänger dig åt Netflix eller Instagram kan du titta på den mörka skärmen en liten stund och använda den som en målarduk för visualisering. 

18. Skapa en själfull hudvårdsritual. En daglig må bra-rutin gör underverk för ditt emotionella och fysiska välbefinnande.

 

19. Beundra soluppgången eller solnedgången. Känn vinden. Lyssna på vågorna. Ta ett djupt andetag i skogen.

 

20. Avsätt 5 minuter varje kväll för att städa undan onödiga prylar. När du gör rent i din omgivning så gör du även rent i ditt huvud innan läggdags.

 

21. Lev i stunden i stället för att spela in den. Vi gör oss alla skyldiga till att ta fram mobiltelefonen för att fotografera och filma när våra barn deltar i en uppvisning i skolan eller när vi går på en konsert. Men det stjäl uppmärksamhet från själva upplevelsen. Skapa ett mentalt minne i stället för ett digitalt.

 

22. Ta dig tid att laga en hälsosam frukost i stället för att bara slänga i dig en proteinbar innan du springer iväg på morgonen.

 

23. Prova en ny hobby. Har du länge velat måla? Avsätt en halvtimme varje dag och släpp loss din kreativitet. Är du intresserad av indisk mat? Gå en matlagningskurs i din egen takt online.

 

24. Gör musik till en daglig rutin. Du kan till exempel lyssna på en uppiggande spellista medan du gör dig klar på morgonen för att höja ditt humör inför dagen.

 

25. Få kontakt med barnet inom dig genom att måla i en målarbok för vuxna. Det hjälper faktiskt båda hjärnhalvorna att varva ned och har stora fördelar för själslivet.

 

26. Utöva tacksamhetsmeditation. När vi känner oss stressade eller överväldigade kan vi ta ett ögonblick för att fokusera på sådant vi är tacksamma för i livet. Det hjälper oss att sänka tempot.

 

27. Börja med en daglig skrivritual. Att få ned dina tankar och avsikter på papper kan ge dig värdefulla insikter och lugna sinnet.

 

28. Lär dig självmassage. Fördelen med detta är att du kan dra nytta av alla fördelarna med en daglig massage utan att spräcka din budget.


Kommentarer


Kom ihåg?







Trackback
RSS 2.0